Vi intervjuade Thomas Pålsson, Digitaliserings- och IT-chef på Granitor Properties, kring bakgrunden till varför de har bestämt sig för att skapa en egen app för sina bostadskunder. Vi utforskade även utmaningarna som de ser att appen kommer att lösa för dem i framtiden.
Beskriv Granitor och dess verksamhet?
”Granitor Properties är fastighetsutvecklare med huvudkontor i Malmö och ytterligare kontor i Helsingborg och Stockholm. Vi utvecklar och förvaltar kommersiella lokaler och bostäder. Just nu är vi mycket engagerade i vårt projekt Embassy of Sharing, där vi bygger sju fastigheter mittemot Hyllie station. Projektet erbjuder smarta bostäder, flexibla kontor och mötesplatser med höga hållbarhetsambitioner och fokus på delningsekonomi, inkludering och social innovation. Utöver detta utvecklar Lyckos bostäder där vi erbjuder väldesignade och prisvärda hem.”
Hur uppkom behovet av en boendeapp?
“Behovet av en boendeapp uppkom ur vårt arbete med hållbarhetsfrågor, där vi ville skapa ett hållbart boende ur både ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv. Vi insåg att en gemensam boendeapp skulle kunna bidra till bättre samvaro och trygghet bland de boende genom att underlätta kommunikationen och samarbetet.
Vilka utmaningar ska boendeappen ta itu med?
“Dels ska den underlätta kommunikationen inom bostadsföreningen och skapa kärngrupper för gemensamma intressen. I vårt första projekt finns det exempelvis ett gemensamt växthus där människor som delar intresset för odling kan sammanföras. På så sätt kan vi främja samhörighet och trygghet bland de boende.
Utöver detta ska appen också lösa praktiska problem genom att samla all kommunikation och funktioner på ett och samma ställe, i en app som är lättillgänglig. På så vis slipper de boende använda flera olika appar eller webbplatser, vilket förbättrar upplevelsen.
Appen ska även möjliggöra tekniska funktioner som att boka gemensamma resurser som exempelvis verktyg och övernattningslägenhet samt öppna dörrar på distans och se sin egen förbrukning. Genom att visa förbrukningsdata för el och vatten kan vi öka medvetenheten vilket är viktigt både ur en miljösynpunkt och ekonomisk synvinkel.”
Hur kom det sig att valet föll på Srenity och Voz?
“Vi sökte en leverantör som kunde leverera smarta hem för ett projekt i Lund, BRF Life, där vi ville skapa en bättre digital upplevelse för de boende. Vi gjorde en undersökning bland olika leverantörer och förstudie kring detta och då dök Srenity upp på vår radar. Vi upptäckte deras samarbete med Heimstaden och ett projekt de hade gjort. Detta väckte vår nyfikenhet och vi inledde en diskussion där vi förklarade våra krav och fann varandra rätt snabbt.
Vi påbörjade vårt samarbete med ett litet projekt på bomässan H22 i Helsingborg som ett första steg, och sen började vi utvecklade denna appen. Vi har hittills hunnit lansera appen i tre av våra föreningar, varav två har precis flyttat in – BRF Life i Lund med 42 lägenheter och 38 lägenheter i Bjärred, samt ytterligare ett radhusområde i Bjärred.”