Uppstickaren Easy Depot väljer Srenity Solutions för att digitalisera 100-150 unika fastigheter

Vi intervjuade Sofia Wäborg, VD och medgrundare av Easy Depot, för att diskutera bakgrunden till deras unika fastighetskoncept av Business parker samt hur Srenity kan bidra till att uppnå deras ambitiösa mål.

Berätta om Easy Depot?

“Easy Depot är en uppstickare och ett relativt nyligen grundat fastighetsbolag som erbjuder lokaler till småföretagare som behöver flexibla lösningar. Vi är pionjärer inom branschen genom att erbjuda 3 månaders uppsägningstid på våra lokaler. Vi har planer på att bygga mellan 100-150 fastigheter runt om i Sverige inom de närmaste 10 åren. Vårt standardiserade koncept börjar byggas med utgångspunkt i storstadsområdena.”

Vad hjälper Srenity er med?

“Srenity hjälper oss att skapa en sömlös digital kundresa, från det att våra kunder först kommer på att de behöver en lokal, till att de får tillgång till den och även stöd med implementeringen, allt från onboarding till offboarding. De utvecklar våra processer och förbättrar vårt sätt att tänka kring våra system. Alla våra val och all utvärdering vi gör, gör vi tillsammans med Srenity med utgångspunkt att vi har det stora perspektivet att bygga 100-150 enheter inom 10 år.

Tillsammans med deras partner Voz Technologies, hjälper de oss att utveckla en kontorsapp som är anpassad efter våra kunders behov. Appen ger våra hyresgäster tillgång till exempelvis; digitala nycklar, möjlighet att hantera hyresavier, chatta med grannar eller fastighetsskötare samt boka mötesrum. Genom appen kan vi också bygga en community där vi kan interagera med människor både fysiskt och digitalt. Alla våra fastigheter har en gemensam yta, Easy Lounge. Vi kommer också kunna erbjuda tilläggstjänster via appen, till exempel möjligheten att lägga till möbler i lokalen.

Vi har en stark inriktning på hållbarhet. Vi vill skapa förutsättningar för småföretagare att inte bara känna sig socialt hållbara, utan också att verka i miljövänliga lokaler under vårt paraply. En del av vår digitalisering är att synliggöra våra hållbarhetsåtgärder i appen. Hyresgästerna kommer till exempel att kunna se elförbrukningen från vår solcellspark och hur mycket egenproducerad el vi levererar. Vi vill även ge tips och information om hur företagare kan leva mer hållbart och minska sin klimatpåverkan. Många småföretagare kanske inte har resurserna eller modet att ta steget mot att bli mer hållbara, så vi vill sänka deras barriärer och underlätta för dem, vilket appen kommer möjliggöra.

Vårt mål med digitaliseringen och samarbete med Srenity kan delas in i 4 delar; effektivisera drift och underhåll, skapa en bra digital kundupplevelse, öka hållbarheten och förbättra lönsamheten.”

Hur kom det sig att valet föll på Srenity som partner?

“Vi jämförde och tittade på olika alternativ men vi landade hos Srenity. De är ett relativt nytt bolag som tänker stort och öppet med mentaliteten att vi gör detta bäst tillsammans. Vi har sett vilka företag och case de tidigare jobbat med och det synkronisera bra med Easy Depot som har likande fokus inom det digitala. “

Har ni några spännande projekt framåt?

“Vi har massor av spännande projekt. Just nu bygger vi vår första pilot strax norr om Malmö, där flyttar hyresgästerna in redan nu i september. Det är 18 lokaler och en Easy Lounge som är den gemensamma ytan som alla hyresgäster delar på. Nästa projekt blir norr om Stockholm och sen har vi flera projekt framåt.”

Läs mer om Easy Depot

 

Max Sandberg, VD Srenity utvecklar samarbetet. “Easy Depot har påbörjat sin utveckling av fastigheter och tillsammans med vår app-partner Voz Technologies hjälper vi dem att göra livet enklare för både hyresgäster och förvaltningen. I fastigheten är hela ekosystemet sammankopplat och automatiserat med hjälp av vår integrationsplattform. Det finns flera öppna funktioner såsom digitala lås, solpaneler, chattfunktioner, energistyrning etc.

Onboardingen (dvs att starta upp och populera med användare etc.) sker genom vår plattform där vi läser av grundläggande data om fastigheten och de boende, och startar upp alla system och konfigurerar dem utan handpåläggning.

För att underhålla ekosystemet gör användaren enkelt alla ändringar i ett administrativt gränssnitt till appen och uppgifterna skjuts ner till vår plattform som gör alla nödvändiga ändringar i alla undersystem i fastigheten. Vi lever vår mission – vi gör livet enklare i fastigheter genom att få digitala funktioner att fungera tillsammans!”

Är ni intresserade av att göra något liknande? Kontakta oss!